Nieuwsbrief Jurisprudentie | Editie 16 2019  
 
 
Grip op Wmo
 
 
 
 

Uitspraken

 
 
 

Rechtbank Gelderland 27-6-2019, ECLI:NL:RBGEL:2019:2968

De groep van personen die in aanmerking kan komen voor maatschappelijke ondersteuning is niet beperkt tot personen die beperkingen ondervinden in hun zelfredzaamheid als gevolg van ziekte of gebrek.

Rechtbank Midden-Nederland 15-7-2019, ECLI:NL:RBMNE:2019:3160

De gemeente is niet verplicht om de verhoging van lonen als gevolg van wijzigingen in de cao één op één over te nemen in de tarieven voor hulp bij het huishouden. 

Er bestaat geen (wettelijke) verplichting voor gemeenten om voor de berekening van de tarieven voor huishoudelijke hulp op grond van de AMvB reële prijs, gebruik te maken van de rekentool van Actiz en BTN. 

Rechtbank Zeeland-West-Brabant 25-6-2019, ECLI:NL:RBZWB:2019:2813

Het treffen van kostbare woningaanpassingen, die niet gemakkelijk weer ongedaan gemaakt kunnen worden, heeft geen voorlopig karakter en is in beginsel daarom te verstrekkend om als voorlopige voorziening te treffen in afwachting van een beslissing op bezwaar.

 
 
 
 

Rechtbank Gelderland 18-4-2019, ECLI:NL:RBGEL:2019:1680 (met noot mr. Mark Bruin)

 
 
 

Trefwoorden

onlosmakelijk verbonden kosten, Eigen kracht, aangepaste auto, Autokosten, autoaanpassing, onderhoud

Samenvatting

In juni 2016 heeft het college aan cliënt een aangepaste autobus in eigendom verstrekt. Daarnaast is aan cliënt een vervoersvergoeding toegekend die bestemd is voor de brandstofkosten van de aangepaste bus. Het college heeft de aanvraag voor een vergoeding voor het onderhoud en de verzekeringskosten van de aangepaste bus op 18 oktober 2017 afgewezen. 

De rechtbank oordeelt dat het college bij het verstrekken van een maatwerkvoorziening in de vorm van een autobus rekening moet houden met de onlosmakelijk aan het gebruik van de autobus verbonden verplichtingen en kosten. Het college had aan verstrekking van de autobus niet de voorwaarde mogen verbinden dat cliënt deze kosten (volledig) zelf moest dragen. Hierbij speelt mee dat cliënt aannemelijk heeft gemaakt dat zij deze kosten niet (langer) zelf kan dragen. 

Het college kan rekening houden met de kosten die onlosmakelijk zijn verbonden aan de autobus door deze kosten zelf te dragen of door een financiële tegemoetkoming in deze kosten toe te kennen. De tegemoetkoming zal in ieder geval de verzekeringskosten moet dekken die een belanghebbende bij zorgvuldig rijgedrag en een WA en (volledig) cascoverzekering verschuldigd zou zijn, de motorrijtuigenbelasting (voor zover daarvoor geen vrijstelling is verleend) en (een aanmerkelijk deel van) de reguliere onderhoudskosten.

De rechtbank ziet gelet op artikel 2.3.5 lid 3 Wmo 2015 aanleiding om de rechtsgevolgen van het te vernietigen besluit in stand te laten. Omdat de verzekeringskosten en de onderhouds- en reparatiekosten van de aangepaste bus door de familie van cliënt werden gedragen tijdens de periode in geding, had het college geen compensatieplicht. 

Noot (mr. Mark Bruin)

Wanneer iemand op grond van de Wmo 2015 aanspraak maakt op een aangepaste auto, dan moet bij de toekenning van de auto ook rekening gehouden worden met de kosten die onlosmakelijk verbonden zijn aan het bezitten van deze auto. Hou je hier als gemeente geen rekening mee, dan lever je geen compenserende voorziening. Aldus de rechtbank Gelderland in bovenstaande uitspraak. Hoewel de uitspraak ten opzichte van eerdere jurisprudentie niet heel verrassend is, kun je er naar mijn mening toch een aantal principiële vragen bij stellen.

Uitspraak In lijn met de Wmo 2007
De rechtbank Gelderland hanteert in deze uitspraak een lijn die overeenkomt met de lijn die gold onder de Wmo 2007. In 2011 oordeelde de CRvB (ECLI:NL:CRVB:2011:BU7263) namelijk dat het niet is toegestaan om bij het toekennen van een voorziening alleen de zogenaamde ‘meerkosten’ te vergoeden. Dit betekent dat je bij het toekennen van een aangepaste auto, niet alleen de kosten voor de aanpassing moet vergoeden, maar ook de aanschafkosten van de auto zelf. Ook nu oordeelde de rechtbank dat het niet toegestaan is om een deel van de algemeen gebruikelijke kosten (de kosten die iedere autobezitter maakt) uit te sluiten van vergoeding. Het totale pakket, inclusief verzekering en kosten voor onderhoud moet vergoed worden volgens de rechtbank.

Niet onredelijk om alleen meerkosten te vergoeden
In de hiervoor opgenomen uitspraak kende het college een volledige nieuwe aangepaste Fiat Ducato in eigendom toe. Het voelt dan niet onredelijk dat van de aanvrager verlangd wordt dat hij zelf opdraait voor de kosten van de verzekering en de wegenbelasting. Naar mijn mening gaat het vrij ver om van gemeenten te verlangen dat zij alle kosten moeten dekken die gemoeid zijn met de toekenning van een aangepaste auto. Ik vraag mij ook af of dat wel helemaal in lijn is met de Wmo 2015. In bepaalde situaties is het wat mij betreft te verdedigen dat alleen de meerkosten van een voorziening vergoed worden. Van een dergelijke situatie is naar mijn idee sprake als je kunt stellen dat losse onderdelen van een voorziening ‘algemeen gebruikelijk zijn’. Een voorziening is algemeen gebruikelijk wanneer aan de volgende criteria wordt voldaan (deze volgen uit jurisprudentie):

  • De voorziening is gewoon verkrijgbaar;
  • De prijs is vergelijkbaar met soortgelijke producten die algemeen gebruikelijk worden geacht;
  • De voorziening is niet speciaal voor gehandicapten ontworpen;
  • Een gezond persoon zou, gelet op de individuele omstandigheden, ook over de voorziening beschikken;

Wanneer je bovenstaande criteria toepast op de zaak van de rechtbank Gelderland, dan kom je tot de conclusie dat voor sommige cliënten een aantal onderdelen van de voorziening als algemeen gebruikelijk te bestempelen zijn. Dit is naar mijn mening het geval wanneer het gaat om een cliënt die al over een auto beschikt ten tijde van zijn aanvraag voor een aangepaste auto. Voor deze cliënt is het dan algemeen gebruikelijk dat hij een verzekering moet afsluiten en wegenbelasting moet betalen. Ook dient iedere autobezitter rekening te houden met onderhoud en brandstofkosten. Deze kosten lijken mij – uitzonderingen daargelaten – niet hoger voor mensen met een beperking en zouden zij ook maken als zij geen beperking hadden. Dat onderdelen van de voorziening, zoals de verzekering en de wegenbelasting als algemeen gebruikelijk aan te merken zijn kan naar mijn idee afgeleid worden uit oude jurisprudentie van de CRvB onder de WVG (ECLI:NL:CRVB:2006:AX7808). In die zaak uit 2006 oordeelde de CRvB – overeenkomstig vaste jurisprudentie- dat een automatische versnellingsbak voor een auto in beginsel ‘algemeen gebruikelijk’ is. Bij de afweging of een voorziening als algemeen gebruikelijk aan te merken is werden onder de WVG verglijkbare criteria gehanteerd. Naar mijn idee is het daarom onlogisch om nu onder de Wmo 2015 een verzekering en wegenbelasting niet als algemeen gebruikelijk aan te merken.

Verder kan bij de afweging of een voorziening algemeen gebruikelijk is, het inkomen van de cliënt een rol spelen. Geeft iemand dus aan dat hij een algemeen gebruikelijke voorziening niet kan betalen, en uit onderzoek volgt dat de cliënt dit inderdaad niet kan, dan moet het college de algemeen gebruikelijke voorziening alsnog toekennen. In deze zaak heeft de rechtbank Gelderland de draagkracht van cliënt eveneens laten meewegen. Dat is wat mij betreft de manier om te voorkomen dat iemand onvoldoende gecompenseerd wordt. Het is nog wel de vraag wat de rechtbank geoordeeld had als de conclusie was dat cliënt deze ‘algemeen gebruikelijke kosten’ wel zelf had kunnen dragen. Daar gaat de rechtbank in deze uitspraak verder niet op in.

Bevoordeling cliënten?
Wanneer je standaard de algemeen gebruikelijke kosten meeneemt in de toekenning van een aangepaste auto, dan verstrek je naar mijn idee in sommige gevallen meer dan noodzakelijk is op grond van artikel 2.3.5 lid 3 Wmo 2015. Volgens de toelichting bij dat artikel gaat de verplichting tot het verstrekken van een voorziening namelijk niet zo ver dat de cliënt in exact dezelfde of zelfs een betere positie moet worden gebracht, dan waarin hij verkeerde voordat hij de ondersteuning nodig had. Voor een deel van de mensen die een aangepaste auto nodig hebben, zullen de kosten zoals een verzekering en wegenbelasting als algemeen gebruikelijk aan te merken zijn. Wanneer voor deze groep dergelijke kosten toch worden gefinancierd, worden zij in feite in een betere positie gebracht dan waarin zij verkeerden voordat zij ondersteuning nodig hadden.

Tot slot kun je naar mijn idee hier nog de vraag stellen welke rol de ‘eigen kracht’ van een cliënt kan spelen. In de toelichting bij de Wmo 2015 heeft de wetgever namelijk nadrukkelijk gesteld dat een maatwerkvoorziening bedoeld is als ‘hekkensluiter’. “Alleen wanneer iemand echt niet zelf of met hulp van zijn omgeving in staat is tot zelfredzaamheid of participatie en ook een algemene voorziening geen uitkomst biedt, is er een rol voor het college.” (zie de toelichting bij artikel 2.3.5 lid 3 Wmo 2015). In de zaak van de rechtbank Gelderland laat de rechtbank de rechtsgevolgen in stand omdat cliënt met behulp van zijn sociaal netwerk de beperkingen heeft weggenomen. Naar mijn idee zou je om dezelfde reden kunnen beargumenteren dat cliënten zelf moeten opdraaien voor algemeen gebruikelijke onderdelen van de voorziening, als zij over voldoende eigen kracht beschikken. Op die manier wordt bevoordeling van cliënten voorkomen. Dat lijkt mij in lijn met de gedachte van de Wmo 2015.

 
 
 

Verzoek om toezending rechtbankjurisprudentie

Wij roepen alle lezers van deze nieuwsbrief op om ons relevante Wmo-uitspraken van rechtbanken toe te zenden. Deze worden namelijk lang niet allemaal gepubliceerd via www.rechtspraak.nl.

Vermelding van uitspraken in deze nieuwsbrief geschiedt altijd anoniem, dus zonder weergave van de namen van partijen.

Bij voorbaat dank voor uw medewerking!

 
 
 

Met de jurisprudentie nieuwsbrief Wmo informeren wij u graag eens in de twee weken over actuele jurisprudentie op dit vakgebied.

Sommige uitspraken zijn voorzien van een samenvatting en een deskundig commentaar (noot, annotatie). Van de overige uitspraken geven we de rechtsregels weer.

Alle uitspraken die in deze nieuwsbrief verschijnen, worden tevens verwerkt in Schulinck Grip op Wmo.

Heeft u commentaar of suggesties, neem dan contact met ons op.

Wilt u meer weten over Schulinck Grip op Wmo, lees dan de productinformatie.

 
 
 
 
 
Copyright © Wolters Kluwer 2019
 
Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand en/of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Schulinck
 
Disclaimer Aan de totstandkoming van deze uitgave is de uiterste zorg besteed. Voor informatie die niet dan wel onvolledig of onjuist is opgenomen aanvaarden de auteurs en de uitgever geen aansprakelijkheid.
 
U ontvangt deze product update omdat u gebruiker bent van de online kennisbank Grip op. Klik hier om u af te melden voor deze nieuwsbrief