Nieuwsbrief Rechtspraak | Editie 5 2024
Wolters Kluwer
Nieuwsbrief Rechtspraak | Editie 5 2024
Schulinck Omgevingsrecht
Samenvatting
Noot (J. Martens)
Uitspraken
De overtreder is degene die een milieu-inbreuk of milieumisdrijf pleegt of opdracht geeft om handelingen te stellen.
De vergunningverlenende overheid mag voorwaarden verbinden aan een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Deze voorwaarden moeten wel beantwoorden aan een aantal vereisten: voldoende precies redelijk in verhouding tot het vergunde project door de aanvrager zelfstandig te verwezenlijken
De bepaling of het gaat over een aanvullend of afwijkend BPA, moet gebeuren voor het volledige BPA. Dit volgt uit het principe dat een BPA één en ondeelbaar is. De mogelijkheid om af te wijken vormt ook een uitzonderingsregel. Deze moet je restrictief interpreteren. De deputatie moet dus kijken naar de onderliggende gewestplanbestemming.   
De vereenvoudigde vergunningsprocedure kan gelden voor beperkte veranderingen van een vergund project. Het gaat dan alleen om vergunningsplichtige ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het niet-naleven van een onderdeel van een vergunning, niet zonder meer tot een onvergunde status van de overige onderdelen van de vergunning. Daarbij is het zaak om na te gaan op welk(e) onderde(e)len van de vergunning de inbreuk(en) betrekking hebben, en of dit onderdeel /deze onderdelen afsplitsbaar is/ zijn van de overige onderdelen.  Een stedenbouwkundige vergunning is in principe ondeelbaar, tenzij – bij wijze van uitzondering – de rechtsgevolgen van deze stedenbouwkundige vergunning kunnen gesplitst worden. Van splitsbaarheid is pas sprake indien een vergunning in feite bestaat uit een aantal deelvergunningen, die ook los van elkaar als zelfstandige vergunningen kunnen bestaan enuitgevoerd worden, maar die omwille van coherentie van het geheel in één grote stedenbouwkundige vergunning worden opgenomen.
Bij een zaak der wegen is er niet altijd sprake van een meer- of minderwaarde. Het rooilijnplan moet dus alleen een berekening bevatten als er sprake is van een waardevermeerdering of -vermindering.
De bevoegde overheid kan een vergunning verlenen met beperkte planaanpassingen. Deze moet beantwoorden aan volgende voorwaarden: de wijzigingen doen geen afbreuk aan de bescherming van de mens of het milieu of de goede ruimtelijke ordening de wijzigingen komen tegemoet aan de adviezen of aan de standpunten, opmerkingen en bezwaren tijdens het openbaar onderzoek ingediend. Dit mag ook als de wijziging gaat over kennelijk bijkomstige zaken de wijzigingen brengen kennelijk geen schending van de rechten van derden met zich mee
Het is verboden de nesten van Europees beschermde diersoorten opzettelijk te vernielen, te beschadigen of weg te nemen. Dit geldt ook voor de voortplantingsplaatsen of rustplaatsen van andere beschermde diersoorten dan vogels. Het kapot maken, beschadigen of wegnemen van nesten, voorplantingsplaatsen of rustplaatsen van beschermde diersoorten is mogelijk onopzettelijk.  Dit wanneer de verantwoordelijke voor deze handeling niet wist wat de gevolgen zijn. En redelijkerwijze niet hoorde te weten dat deze handeling kon leiden tot de beschreven negatieve gevolgen. Ook voor deze onopzettelijke schade geldt het verbod. De vrijwaringsregel voor de realisatie van de gebiedsbestemming geldt hierbij niet. 
Het begrip stadsontwikkelingsproject wijst op een project van een zekere omvang. Het creëren van 1 woongelegenheid zal geen stadsontwikkelingsproject vormen. Het creëren van meerdere woongelegenheden zal normaal gezien wel een stadsontwikkelingsproject vormen. Dit los van de ligging in stedelijk of in landelijk gebied.
Verzoek om toezending rechtspraak
Wij vragen je om uitspraken die je ons stuurt, eerst te anonimiseren.
Bij voorbaat dank voor je medewerking!
Heb je commentaar of suggesties, neem dan contact met ons op.